Tijdens het paasweekend is het alle hens aan dek om de 35 meter lange fietstunnel, onderdeel van de fietsostrade F105 Herentals-Balen, onder de Ring van Geel te schuiven.

Aannemer Mols heeft slechts vier dagen om het gevaarte van 800 000 kilogram op zijn plaats te krijgen en de Ring van Geel terug berijdbaar te maken.

"Eind september vorig jaar gaven we als provincie Antwerpen het startschot van de werken aan de fietstunnel onder de R14 in Geel. Na voorbereidende werken, startte de aannemer begin dit jaar met de effectieve bouw van de fietstunnel. Op amper drie maanden tijd bouwde die een fietstunnel van 35 meter lang", licht gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens toe.

De fietstunnel werd volledig naast het spoor gebouwd. Een bouwwerk waar maar liefst 111 341 kilogram ijzer en 695m³ beton voor nodig was.

"De aannemer heeft slechts vier dagen en vier nachten de tijd om dit gevaarte op zijn plaats te krijgen. Vanaf vrijdag 19 april om 9 uur starten vakmensen met het openbreken van de Ring. Nadien graven ze een immense doorgang.

Hiervoor moet ongeveer 10 000 m³ grond verzet worden. Dit betekent dat gedurende enkele uren elke vier minuten een vrachtwagen moet geladen worden. Nadien schuift men de enorme fietstunnel van 35 meter onder de Ring én leggen ze alles opnieuw aan", legt Luk Lemmens uit. De klus moet geklaard zijn tegen dinsdagmorgen 6 uur want dan gaat de Ring van Geel opnieuw open voor het verkeer.

Na het paasweekend volgt nog de afwerking van de tunnel. Vervolgens staat, later dit jaar, de aanleg van de fietswegen naar de fietstunnel op de planning.

"Stad Geel draagt veiligheid hoog in het vaandel. Met deze fietstunnel komt er een veilige fietsverbinding voor o.a. de bijna 5000 studenten tussen het station van Geel en campus Thomas More. Ook zorgt de fietsostrade F105 Herentals-Balen op langere termijn voor een veilige en vlotte fietsverbinding tussen Balen en Herentals, dat is zeker interessant voor het woon- en werkverkeer. Deze fietstunnel is een knap staaltje van innovatie en moderne techniek", aldus Vera Celis, burgemeester stad Geel.

Ondersteuning door Europa en Vlaanderen

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietstunnel en de aanleg van het fietspad bedraagt 1,4 miljoen euro. Voor dit project krijgt de provincie Antwerpen 632 000 euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en 600 000 euro van de Vlaamse overheid.

Fietsostrade F105 Herentals-Balen

De fietstunnel maakt deel uit van de fietsostrade Herentals-Balen. Deze loopt langs spoorlijn 15 en is 36 kilometer lang. De keuze voor de fietsostrade Herentals-Balen is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen. Het totale kostenplaatje van de fietsostrade F105 Herentals-Balen bedraagt meer dan 30 miljoen euro. Waarvan 9 miljoen euro gereserveerd is voor 2 fietstunnels en 9 fietsbruggen. (pp)